• Strefa historii i socjologii
    Strefa historii
    i socjologii

Złoto – historia miłości; dlaczego wciąż nam brakuje pieniędzy?

Data rozpoczęcia:
Po zebraniu się grupy
Data zakończenia:
Po zebraniu się grupy
Ostatnia odsłona:
9. listopad 2015
Kod:
11/HS
Odsłon:
4136
Cena:
99,00 PLN za kurs
Wykładowca:
dr hab. Walter Żelazny prof. UwB

Opis

Liczba godzin: 8

Założenia i cele ogólne kursu    

W Polsce wiedza społeczeństwa o pieniądzu jest nijaka, aż prosi się o konkluzję, że wręcz celowo utrzymywana jest na prymitywnym poziomie.

Pieniądz był dotychczas traktowany jako domena rozważań ekonomii i najróżniejszych pochodnych, od rachunkowości, po bankowość. Jeśli jednak w najbardziej rozwiniętych krajach świata można obecnie wyżywić się, ubrać się, urządzić mieszkanie mniej więcej na tym samym poziomie, utrzymując niemal tą samą jakość za różną sumę pieniędzy, znaczy to, że wydawanie pieniędzy jest pewnego rodzaju sztuką życia w społeczeństwie, rozpoczynając od rozważnego planowania wydatków po manifestację próżności.

Dotychczas uważano, że pieniądz ma źródło w pracy, dziś zauważamy, że można go tworzyć w najbogatszych państwach świata (poza tradycyjną pracą) również za pomocą metod niemal prestitigatorskich, które czasami nazywają się usługą finansową czy produktem finansowym. Ale do tego typu specjalności potrzebne są odpowiednie kompetencje. Gdzie się je nabywa i czy każdy może je nabyć? Gdzie społeczeństwo posttrasformacyjne, jak polskie, może się tego uczyć i jak? W tym wszystkim jedni mają nadmiar pieniędzy, inni ciągle narzekają na ich brak. Dlaczego tak jest?

Program kursu 

  1. Krótka historia pieniądza, od wymiany towarowej, po pieniądz kruszcowy, papierowy, fiducjarny, „elektroniczny”. 
  2. System z Bretton Woods 
  3. Krótka historia bankowości, usług bankowych, produktów bankowych 
  4. Akcje, spółki akcyjne, ubezpieczenia, kredyty, kredyty inwestycyjne, piramidy finansowe, instytucje parabankowe 
  5. Państwo w zarządzaniu pieniędzmi (obligacje, stopa procentowa, banki emisyjne, inflacja) 
  6. Jak poszczególne warstwy społeczne zarządzają pieniędzmi? 
  7. Czy do pieniędzy trzeba mieć szczęście? Jeśli tak, to dlaczego Ci, którzy  wygrywają w najróżniejsze gry loteryjne miliony nie stają się miliarderami, a nawet wkrótce nie pozostają nawet milionerami, nie mówiąc i o tych wśród nich, którzy proszą o ratunek w najróżniejszych instytucjach pomocy społecznej? 
  8. Jaka jest zależność między kapitałem finansowym, intelektualnym, językowym i innymi? 
  9. Czy istotnie w dalszym ciągu państwo rządzi polityką finansową i jak się ma demokracja do kapitału i bankowości?
  10. Wielkie kryzysy finansowe świata
  11. Czy państwo może zbankrutować? 
  12. Dezorientacja społeczeństw w świecie finansów, a co za tym idzie w świecie władzy.

Wiedza i umiejętności, które nabędą uczestnicy kursu

Wiedza o pieniądzu w społeczeństwie jest w naszym kraju szczególnie uboga i wydawałoby się, że wręcz celowo nijaka. Widać to na przykładzie kompetencji najróżniejszych nadzorów finansowych, (choć akurat one mają pełną orientację w problematyce), a bardziej uwidacznia się pustka w kompetencjach finansowych w wymiarze ścigania oraz wymiarze sprawiedliwości, choćby przy okazji tak zwanej afery AMBER GOLD. Jeśli zapytać w j. pol. Google o „książki o pieniądzach”, to „wyskakuje” Świętoszek Moliera. Grube podręczniki akademickie o finansach, bankowości, rachunkowości nie nadają się do socjologicznej analizy społeczeństwa żyjącego w świecie pieniądza fiducjarnego, wśród produktów bankowych, obligacji, piramid finansowych i parabanków, stąd wstępną orientację na ten temat można zdobyć wyłącznie na specjalistycznych wykładach, jakkolwiek poszczególne hasła typu bank, pieniądz fiducjarny, obligacja, weksel, papiery wartościowe, Bretton Woods, akcje, stopa procentowa itp. posiadają dość często rzeczowe omówienia w internecie.

Warunki ukończenia kursu        

Aktywne uczestnictwo w zajęciach


Rezerwuj kurs: Złoto – historia miłości; dlaczego wciąż nam brakuje pieniędzy?

Cena za kurs

Podstawowe Informacje

Dodatkowe Informacje

* Wymagane pola